diumenge, 29 de maig de 2011

Història acabada, conflicte resolt

Vull compartir en vosaltres una activitat que vaig dissenyar durant les meues pràctiques i que va funcionar força bé. En el context del projecte sobre l'Àfrica, vaig inventar i dibuixar el conte "Història acabada, conflicte resolt" on dos xiquets africans renyen per omplir primer un poal d'aigua. Passe a explicar esquàticament el desenvolupament de l'activitat:
  • Els alumnes es distribueixen en grups de quatre. 
  • A cada membre li donem una vinyeta que ha de llegir i explicar a la resta del grup. Els grups han de tenir un nivell heterogeni de lectoescriptura per a que aquells amb més dificultats puguen ser ajudats pels més hàbils. 
  • Amb la informació aportada per cadascú, han de consensuar l'ordre coherent de les vinyetes.  
  • A continuació, han de proposar i debatre les possibles solucions al conflicte, les quals han de deixar satisfets a tots dos protagonistes. 
  • Una vegada acordat quin és el millor final possible, han d'escriure el text on s'explica la solució triada i dibuixar la vinyeta que la il.lustre. 
  • Per últim, cada grup explica a la resta de la classe la seua resolució particular.
En una mateixa activitat van treballar la resolució pacífica de conflictes; el treball cooperatiu i dialògic; les característiques de la vida en la sabana africana; les quatre habilitats de la llengua (comprensió i expressió orals i escrites), la seriació (abans, després) i les parts del conte (on passa, a qui li passa, què li passa i com acaba).

Ací teniu l'explicació gràfica:

dissabte, 14 de maig de 2011

Una presentació PREZIosa

El passat 3 de maig vaig participar en una exposició grupal sobre el TDAH (Trastorn per Dèficit d'Atenció amb o sense Hiperactivitat) dins de l'assignatura P34 Bases Psicològiques de l'Educació Especial. Ací us deixe l'original presentació en la qual ens vam recolzar.

El powerpoint ha mort. Llarga vida al prezi.


dilluns, 9 de maig de 2011

Projecte de mestre competent


Abans de fer les meues pràctiques estava segur que disposava del coneixement necessari que marca el currículum per fer classe a Primària. Després d'haver experimentat a l'aula, he descobert que flaquege en matemàtiques i ciència i, encara que tinc un bon nivell de llengua, cal que treballe més l'adequació de la meua parla a la capacitat d'enteniment de l'alumne. Pel meu bagatge personal i laboral, potser sàpiga moltes coses però encara no sé transmetre-les com cal per a que ho entenga un xiquet de 6 anys.
    La meu llarga experiència com a monitor en el Grup Scout El Millars m'ha donat l'habilitat de captar l'atenció del grup-classe però he après que és només en un registre. Sóc capaç d'activar-los, d'engrescar-los o d'il.lusionar-los però m'he vist en dificultats a l'hora de realitzar el procés invers de calmar-los i centrar-los quan la situació ho requeria. He après que ser bon animador no és sinònim de bon docent. Ajuda però calen més aptituds.
   Vaig començar les pràctiques amb el bon propòsit ser obert, actiu i responsable i ho he aconseguit. Per la meua implicació en la feina, els alumnes i tutors em veien com un mestre més. M'he sentit integrat, volgut i respectat per tots ells. Per tant, la meua actitut ha estat la correcta.
   Durant el desenvolupament de les activitats, per moments, he estat capaç de transmetre coneixements o d'estimular als alumnes per a que crearen els seus. He tingut la capacitat d'ensenyar.
    Encara així, ni molt menys puc dir que sóc un mestre competent. Només sóc un projecte de mestre a qui aquestes pràctiques han servit per descobrir que cal fer per arribar a ser-ho. L'experiència no ha pogut ser més positiva. Per açò, com a comiat, voldria donar les gràcies a Hermini Segarra i els seus alumnes, així com a la resta de mestres i tutors del 1er cicle de Primària del C.P.Pintor Sorolla de Les Alqueries.
    Mai els oblidaré.