divendres, 5 de novembre del 2010

Al meu poble parlen aixina

Ací teniu una ferramenta molt útil per explicar a classe els diferents dialectes de la llengua catalana. No és un contingut de Primària però segur que coneixeu algun mestre de Secundària qui li podria aprofitar. 
    Quan jo estudiava 3er de BUP al Institut Francesc Ribalta de Castelló, el mestre de Valencià feia volantins per imitar els distints parlars i que ens adonare'm dels trets característics de cadascun. Per sort, un dia  va aconseguir una cinta cassette d'un cantant mallorquí per a que entenguerem que era allò de l'article salat que fan servir a ses Illes. De com li deien al mestre m'he oblidat per complet però de la cançò no hi ha hagut manera. La tinc gravada al cervell: Plou de Tomeu Penya.


Ara, gràcies a les noves tecnologies i a una feina encomiable de recopliació per part del Departament de Traducció i Ciències del Llenguatge de la Universitat Pompeu Fabra, disposem de L’Atles interactiu de l’entonació del català. L'he descobert gràcies a Enric Portolés, mestre de Llengua Catalana IV de la UJI, qui el va enllaçar a l'Aula Virtual. És molt curiós sentir com parlen el català a L'Alguer o al Roselló. A més a més, potser el vostre poble ha estat triat com a model. Cliceu el permalink que us portarà fins aquest mapa on ho podreu comprovar.


 PD: Tinc amics catalans que els encanta endevinar d'on és la gent escoltant com parlen. Han fet de la lingüística un entreteniment. A mi m’agrada més el futbol.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada